KL, Kuantan en SungaiLembing - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu KL, Kuantan en SungaiLembing - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu

KL, Kuantan en SungaiLembing

Blijf op de hoogte en volg Renske

17 Oktober 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hooi allemaal!!

Ik ben pas 2 weken weg en mam roept steeds al, wanneer schrijf je nou in je blog!? Ze vragen steeds naar je.. wat lief!!!:D Voor mij voelt het ook wel alsof ik veel langer weg ben dan 2 wkn.
Ik ben nu eigenlijk een beetje op de dag voor mijn echte reis begint.
Ik zit nu nog steeds, of weer, in KL en morgen ga ik echt alleen op reis. Maar even een update over de afgelopen dagen.

Wat je het best ervaart in een 'gastgezin' is het echte leven.. Dat bestaat hier uit: slapen, eten, werk/school of thuisstudie, eten, huiswerk/tv, eten en slapen. Ze doen hier eigenlijk vrij weinig. Gelukkig heb ik ook nog wel het reizigers leven waarbij ik wat zie
van het land:)

Ik heb uiteraard KLCC, de 2 hoge torens gezien waar KL beroemd om is, daar binnen is een groot winkelcentrum en een bioscoop waar we een film hebben gezien. Gelukkig geen hele enge, want de gangen naar de zaal toe zijn heel mooi, maar na de film loop je door een of ander aftans gangenstelsel te dwalen (enger dan de kelders in het zh in zev) tot je ergens een keer een deur vindt waar je uit kan.. bah bah.
Daarentegen kijken we thuis wel praktisch elke avond horror movies... en ja ook hier schrikken ze weer meer van mijn gegil dan van de film.
maar goed, klcc dus, daarna naar een ander winkelcentrum geweest waar ze schoenen voor mij hebben gekocht!? Heb ik nu toch mijn hakken:D (in de hele shopping mall wel 1 paar in mijn maat) deze zijn voor een fotoshoot. Steve is nl (wedding) photografer, en wilde wat foto's maken voor zijn portfolio. Er zijn er een paar voorbij gekomen op facebook. Vervolgens kreeg ik een echte fotoshoot aangeboden voor een of andere reclame! maar deze ging vervolgens niet door wegens tijdsgebrek.

Het eten hier is het enige waarvoor ze in Maleisie blijven wonen, zoals ze zelf zeggen. Ik moet ook toegeven, het is erg lekker! Ik ben wel echt de slechtste vegetarier ooit! Ik heb kip gegeten, sate, veel vis, pork (maar dat 1 malig, iehl) en zelfs.. frog!!
verder veel noodles en rijst en soup. Maar nu de laatste dagen hou ik het toch wel echt bij vega.. maar zelf koken daar doen ze niet aan.

Verder ben ik naar Melacca geweest. Een dorpje dat vroeger van Nederland is geweest. Het enige dat je daar nog van terug ziet zijn een paar graven waar oud nederlands op staat geschreven, dus je kan 't nog niet lezen. Daar een fotoshoot gedaan, veel bekijks en complimenten! En iedereen wilde mee op de foto.. je zou zeggen: streelt je ego, maar volgens mij was het meer om het feit dat ik zo lang was!?

Toen we terug in KL waren merkte ik dat het weer hier erger kan zijn dan in Nederland. Een onweer, bliksem en regen!? keimooi! doodeng!
De volgende dag zijn we naar Kuantan gegaan. Dat is een stadje aan de andere kan van Maleisie waar de ouders van Steve wonen. Daar gaat het leven net als hier. slapen eten thuis(tv of studie) eten en slapen. De zus van Steve (nicole) studeert thuis Engels, dus daar heb ik veel gesprekken mee gevoerd en ben ik veel over Maleisie te weten gekomen. Met haar heb ik ook 'hardgelopen' door het park langs het strand. De rest zou ook mee gaan maar ik was de enige die om 7 uur klaar stond, dus heb ik Nicole maar wakker gemaakt.
Ze hebben daar een Zoo, meer een afgekeurd 'kinderboerderijtje'. Met apen, slangen, vogels, krokodillen en konijnen. Heel zielig al die dieren en die vieze kleine kooitjes.
Er lopen overigens wel wilde apen rond! We zijn naar het strand geweest en daar liepen ze gewoon:)
We zijn naar een chinese tempel geweest, het was de laatste dag van de 9th king. Er was een soort monnink die 'bezeten' was door god en waar iedereen langs ging om een papiertje te laten tekenen en deze vervolgens in een soort oven te gooien.

We zijn ook 2 dagen naar SungaiLembing geweest, een heel klein dorpje dat echt nog leeft in de jaren 'lang geleden' waar Mandy's familie woont. Ze leven daar in houten hutjes of in huisjes van golfplaten met gaten erin. Dat was wel even een 'shock' dat mensen echt zo leven. Als het regent staan ze met paraplu's op in hun huis, en 1 keer per jaar overstroomt het hele dorpje waardoor iedereen een tijdje op de 'bovenverdieping' leeft. Ieder hutje heeft overigens wel een flatscreen tv en elk kind een smartphone en verrotte tanden en elke 'oude' vrouw geverfd haar en geen tanden.
Een paar dagen later zouden we om 4 uur vanuit Kuantan terug naar SungaiLembing gaan, dit werd uiteindelijk kwart voor 5 (ik ben dus echt niet altijd te laat!!!) om een bergje te beklimmen voor zonsopgang. Uiteraard was ik mijn zaklamp vergeten, maar ik ben maar achter de wildvreemde Hong aangelopen want hij had tenminste een beetje tempo en een zaklamp:) Na 40 min kwam de rest er ook aan. Toen begon je eindelijk een beetje wat te zien, prachtig uitzicht!! foto's!

Die avond ben ik met Steve en zijn broer naar een kroegje geweest om darts te spelen, en ik heb een paar partijen gewonnen:) en om wijn te drinken. Ze kennen hier alleen rode wijn, het duurde letterlijk een half uur voor ze hadden uitgevonden hoeveel een fles kostte, vervolgens wilde ze 'm koelen en ijs erin doen!? en het glas nat afspoelen!? met een Chiraz!? en dan ben ik niet eens een wijnkenner. vervolgens rijden ze gewoon nadat ze hebben gedronken, al bellend, terug naar huis.

Woensdag zijn we terug naar KL gereden. Eerst langs het werk van zijn vader. Die is fysiotherapeut en botbreukzetter (zonder gips) Daar heb ik een massage gehad, en nee die is niet lekker! zie foto.
De weg terug was letterlijk doodeng! Keiharde regen, geen straat verlichting, maleisiers achter het stuur, slechte wegen, hoge snelheid en (sst mallory) hem vind ik nou ook niet zo'n briljante chauffeur. de bochten hier in de doorgaande snelweg zijn bochten die je bij ons hooguit op een op of afrit tegenkomt.
Ik had juist vandaag een dipje, ik ga namelijk vrijdag alleen verder reizen en dan begin het eigenlijk allemaal echt. Hoe moet ik dat doen!? waar ga ik slapen, hoe werkt het allemaal.. ik heb die dag een aantal forums geschreven waardoor ik van wildvreemden maar ervaren reizigers geruststellende verhalen en tips krijg.
maar iig dacht ik tijdens die rit, als ik dit overleef, dan de rest van de reis ook!

Nog wat losse dingetjes:
- in hun huis MOET zo'n groot groen bord met uitgang (Keluar) hangen boven de enige deur die ze hebben (en ze wonen 18 hoog)
- Hun hondje happy mag niet naar buiten, moet op een krant in de hoek schijten maar wordt wel 2 keer per week geknipt en gebadderd.
- ze vinden hun eigen naam niet leuk, dus iedereen heeft zichzelf een westerse naam gegeven.
- ze drinken (dood) bier in een mok, soms met ijs.
- ik kom overal het hele repetoir van cordia tegen!
- ze eten hier half boiled egg, meer te vergelijken met een warm rauw ei. Dit is overigens heerlijk met toast met een soort zoete kokosprut ertussen.
- in de zon, in een hemptje is warme chocomelk ook heerlijk:)
- Ze eten hier ook koemaag en andere rare dieren ingewanden (ja ik proef alles! )
- ze poetsen hun schoenen met een tandenborstel
- veel mannen hebben 1 hele lange nagel
- voor 100 meter pakken ze de auto, en ik overdrijf niet!
- de restaurant zijn net vreetschuren. plastic stoelen, vies en overal ligt van alles opgestapeld alsof het een opslag ruimte is.
- ze zijn hier nog meer met hun mobiel bezig dan... sommige mensen in Nederland. Misschien is dat de enige manier om met vrienden in contact te komen, want ze gaan dus niet veel de deur uit.

Volgens mij is het niet zo'n heel samenhangend verhaal, aangezien ik 't in stukjes heb geschreven.
Het gaat dus goed met me! Ik ben weer gerustgesteld en heb zin in mijn reis morgen! Ik ga naar cameron highlands, en vanuit daar zie ik wel weer...

Dankjullie wel voor de berichtjes en het meeleven! Super leuk:)
Dikke knuffel voor iedereen!!


  • 17 Oktober 2013 - 14:16

    Mama:

    Hey meissie,

    Wat een superverhaal weer. Natuurlijk hadden we al wel skype en app-contact, en wist ik al het een en ander, maar het lezen is helemaal super. Ik zie veel dingen voor me, kan me ook veel voorstellen hoe je daar doet en op dingen reageert. Lachen!! Het komt wel goed met je daar in Verweggistan. Het is nu ook goed om je eigen ding te doen. Tenslotte ging je daar ook voor. Toch vond ik het wel fijn te weten, dat je daar goed opgevangen bent, zeker de eerste tijd.
    Blijf inderdaad lekker schrijven als het lukt en je internet hebt. Dat is voor iedereen leuk. Dit verhaal zal ik voor opa uitdraaien. Of misschien laat ik het hem hier wel lezen, kan hij meteen de foto's zien.
    Geniet van je tijd.
    Many thanks to Steven and Mandy for supporting you and helping you through the first days. Very nice of them showing you real life in KL and taking care of you.
    Voorzichtig en ik kijk nu al weer uit naar je volgende verhaal.
    Goede reis morgen. Heel veel liefs en dikke kus.

    mama en Harry

  • 17 Oktober 2013 - 16:04

    Jeanne:

    Leuk om je verhalen te lezen! Goede reis verder en hou je taai.

    Groetjes, Jeanne en Ton

  • 17 Oktober 2013 - 17:30

    Cathelijne:

    Mooie meid!!!
    Wat een superverhalen! Ben jaloers op je avonturen!
    Geniet ervan!
    Dikke kus Cathelijne

  • 18 Oktober 2013 - 21:38

    Annet Muller:

    Hey lief kind,

    Wat super weer om je reisverslag te lezen, blij dat het goed gaat.
    Veel succes met je nieuwe ervaringen....geniet ervan......en....hoop je gauw even een keer te zien op skype.
    Dikke vette knufffff
    mams 2

  • 19 Oktober 2013 - 15:22

    Ans Martens:

    Hallo Renske,je ziet wat ik beloof doe ik het is leuk om je zo te volgen,geniet ervan,voor je het weet ben je alweer aan ket werk!
    groetjes Ans uit Emmerich!

  • 20 Oktober 2013 - 16:13

    Frits:

    Leuk om te lezen en te volgen Renske. Veel plezier en take care.

  • 21 Oktober 2013 - 17:06

    Charissa:

    He meis. Wat klingt dat allemaal leuk zeg.... Heerlijk om te lezen...ach ja dood bier is ook vochtig he.... Haha..... Je foto's zijn erg mooi. Wie weet wordt je ontdekt... En blijf je daar;-) ben benieuwd naar je nieuwe verhalen en hoe je t vindt alleen. Al denk ik nuet dat jij lang alleen blijft;-))) dikke kus charissa

  • 22 Oktober 2013 - 20:50

    Laura:

    Hee lieve renske,
    Wat kan ik toch genieten van je verhalen!
    Lig elke keer strak om sommige stukjes.
    Super dat je het zo naar je zin hebt!
    Geniet er nog lekker van!

    Xxxxxxx

  • 04 November 2013 - 15:59

    Hennie Jongman:

    Hoi Renske.

    Geweldig wat je allemaal mee maakt en voor ons zijn verschillende gebeurtenissen heel herkenbaar.
    Hier gaat het weer allemaal z'n gangetje. Ylke heeft je opa al een keertje gekortwiekt, ziet er weer prima uit. Jij nog veel plezier op je reis, Ik ga je wel een beetje volgen. Geniet ervan.

    Groetjes Hennie en Luut.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Actief sinds 31 Aug. 2013
Verslag gelezen: 604
Totaal aantal bezoekers 13462

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 Maart 2014

Mijn reis

Landen bezocht: