Australiê!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu Australiê!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu

Australiê!!!

Blijf op de hoogte en volg Renske

18 Februari 2014 | Australië, Melbourne

Hi,

Hoe is het daar in dat koude en saaie Nederland?

Met mij is alles goed, er is een kleine change of plans geweest. Dus als je denkt, Australiê, ze zou toch naar nieuw zeeland... klopt...
mja, plannen zijn er om te wijzigen..
Dus op naar Melbourne, na 2 uur vertraging in melbourne aangekomen. Daar gelukkig iemand tegen gekomen die me wat tips kon geven want ja, als je niet plant om ergens heen te gaan, doe ik er ook geen onderzoek naar...
Maar hostel gevonden, ingecheckt voor een nacht en op onderzoek uit!
Positieve vibe heeft deze stad! echt een super stad! relaxen in de zon met een muziekje en een boek.. goed begin:) Er is hier een hitte golf, and I love it..

De next day toeristje gespeeld met de citytoerbus en de stad verkend. Op een of andere manier, geen idee hoe, 3x de bus gemist! dus als je de bus mist, ga niet een eindje verder in het gras zitten want als de bus dan komt,.. ben je te laat... en tip 2 van de dag. kijk vooraf wanneer de laatste bus gaat! ipv aan de andere kant van de stad in de botanical garden rondlopen en er vervolgens achter komen dat de laatste bus al is geweest. Dat werd nog een eindje extra lopen. `s avonds pannenkoeken gebakken, want die had ik nog niet genoeg gehad in Indonesie. Maar ja, soms doe je dat als iemand anders er erg veel zin in heeft, heel vervelend...
Wel heel vreemd btw om weer in een supermarkt te zijn. ik had echt een beetje een cultuur schock. je moet hier ook gewoon op rood licht wachten!? daar ging ik de fout nog regelmatig mee in... tuuuuuuut, oeps
Het local bocht van Australiê is guhn. erg uhm.. de enige betaalbare wijn hiero.. ze hebben een plein, federation squar in het centrum waar vaak van alles te beleven is. zo hadden ze een keer een afrikan party, met dans muziek, acrobatiek. Soms gewoon muziek. super relaxed:)
de eerste 3 dagen dus een beetje rond gezworven, `s avonds 10 uur nog een slaap plaats zoeken, backpack illegaal stallen, eten in hostels waar ik niet slaap en slapen in hostels waar mijn tas niet is.. prima dus..

maar toen...... Australian Open!!!! ideaal, connecties:) een vriend die coach is van een van de spelers. 3 dagen praktisch all incl aus open. zal ik even wat namen noemen?? Federe, Ferrer, Djokovic, Nadal, Williams, Hewitt, Wawrinka... en nog veel meer:) Echt super, de energie die er hangt. Al helemaal als je in Rod Laver zit en er moet een Aussie spelen...
Natuurlijk ging niet alles helemaal legaal, beetje bluffen aangezien hij wel een kaartje voor mij had maar niet voor zichzelf (coaches zijn niet zomaar overal toegestaan), we zitplaatsen in de zon hadden en er betere vrij waren, en je voor in de pauzes wel wat wiskey wil..
Tevens heb ik er nu sushi leren eten.. heerlijk!!!:)
Na de eerste dag ´s avond met vrienden van eerder (kerst groepje) afgesproken die de volgende dag weer verder zouden gaan. Gezellig feestje:) vervolgens ergens bij vrienden van vrienden op de grond gecrashed en de volgende ochtend weer naar aus open. (ik heb een paar dagen overlevings tasje en mijn backpack stond illegaal gestald)
na de 2e avond moest ik zelf een slaapplek regelen.. hostel tijdens deze periode: duur, vol en ver.. dus was er een zeer vriendelijk groepje aussies die het te gevaarlijk vond als ik nog alleen ging lopen, dus die boden me een slaapplek aan, ik verwachtte binnen snieken in een aftans hostel maar nee, in een (ONWIJS LUXE) hotel!!! op voorwaarde dat ik mee ging stappen.. nou.. ok:) en de volgende ochtend vroeg weer naar.. aussie open. wel 2x de arena uitgegooid door een stomme bewaker:( blai had mijn kaartje meegenomen dus ik kon niet bewijzen dat ik echt binnen mocht zijn.. en als je even later met kaartje op de verkeerde plek zit.. is deze australier niet zo vriendelijk:( maar 3x is scheepsrecht. de groete! ik wil een goede match zien:) gelukkig had ie me pas na de match in de gate, maar ik ben net iets sneller en iets minder dik dan deze man dus.. doei:)
Helaas had Ramoz na de 3e dag verloren, geen aus open meer, nog wel het hotel voor een nacht, want hij ging zsm terug nr Spanje:)

De volgende dagen was het onwijs warm. 46 graden..
we hadden de auto van Jordan die we mochten lenen, hebben in een tentje in de tuin gebivakkeerd ergens bij vrienden van vrienden die er zelf ook niet waren omdat het te warm was in dat huis. mr iig een badkamer en keuken tot onze beschikking. Mr iedereen denkt dat je in Indo met de kakkerlakken slaapt, hier willen ze met je douchen!! Blai help! een ding waar ik heel blij om ben, ik heb geen spin of slang gezien:)
Uitstekend openbaar tram vervoer zonder controle.. ik krijg het backpackers leven echt te pakken.. dus af en toe melbourne in, eten halen bij aussie open, sushiiii..
toen in het weekend op roadtrip! boodschappen, spullen uit mijn hostel gehaald en `we hit the road jack`..
dit was echt super!! alle zooi in de auto, enige dat je nodig hebt is een tent, slaapzak, kookgerei en ja... niet veel meer. In austr kan (ik zeg niet mag) je overal camperen en er zijn overal bbq`s die je kan gebruiken. een enkele keer hadden we het geluk dat we een vuurtje mochten/konden maken om op te koken.. (woodfires)
we leefden als koningen! lambrusco, wijn, bier, de beste sandwiches, de heerlijkste pasta aardappels en groente. super relaxed leven. beetje rondrijden, als je honger hebt zoek je iets waar je eten kan maken, `s avonds zoek je iets waar je je tent neer kan zetten. Eerst zijn we via wat meren richting de grampians gereden. maar daar was alles afgezet.. wat krijgen we nou!? ja doei, uiteindelijk om een afzetting heen gereden en op een campin(g)kje (!?) aangekomen. het is wel stil, hm, helicopter, hmm die wolken gaan wel heel snel.. hmmm bosbrand! miss moeten we hier weg en zijn die afzettingen voor een reden..
Vervolgens in enkele dagen door naar de great ocean road.
onderweg veel dieren gezien! koala`s, kangaroes, walibi`s, wombats, struisvogel, kaktoa..
soms op een afgelegen campingachtig iets gestaan, soms letterlijk midden in the middle of nowhere, prachtig!
Een avond konden we niet echt iets vinden, dus gevraagd aan het eerste huis (in 10 km die we tegen kwamen) of ze iets wisten. eindje verder zou een schoolkamp zijn, daar is wel een vlak stukje gras... maar wat ze niet wisten is dat de deur van dat schoolkamp ook open is. dus een keuken, banken, tv met dvd, eten en... warme choco:).. super relaxed. een gebouw gesquad.. check, kan ik ook weer afvinken.
onderweg ook nog ergens in de zee gesproken, in de verte wss een haai gezien.. ik ging dat water toch niet verder in dan halverwege.. koud!!! mja, het eerste water in inmiddels een week dat mijn lichaam ervaart..
na een dikke week waren we weer terug in Melbourne. Daar op fed sq de finale tennis gekeken, Jordan was er weer en die had wel een tip waar we onze tent op konden zetten.. bij de hare krishna... ergens achter in een park.. prima.. daar hebben ze lentil (het beste eten en je betaalt wat je wil) dus 3 dagen daar gebivakkeerd en gerelaxed. Dus de stand is: dikke anderhalve week verder, geen douche gezien.. begin me nu toch wel een klein beetje vies te voelen als je al die tijd alleen maar buiten in de natuur leeft. mijn voeten zijn chronisch zwart, mijn haar is letterlijk een dread, niks meer mee te beginnen, het is getrouwd nu met mijn elastiek.
in the meanwhile heb ik trouwens wel een dikke vieze ontstoken vinger (na een spinnenbeet, whaaaa) en een ontstoken elleboogwond na een uhhh.. indo feestje(A) mja, de hygiene en gezondheidsregels zijn niet heel hoog als backpacker, dus hier heb ik een maand mee rond gelopen. Na een aantal pijnlijke behandelingen van Blai heb ik er maar een ok mes en wat jodium bij gepakt. auw!! maar iig ligt mijn vinger nu goed open, is de zooi eruit en kan het genezen.. (pray)

En zoals altijd, aan alle goede en leuke dingen komt een eind, dus ik moest door. Maar nu blijk ik ergens verre verre aangetrouwde familie te hebben in Melbs.. dus daar heen gegaan.. met de trein, alleen... moet ik echt meer zeggen, ja het is wat je verwacht...
maar daar had ik gewoon een... echte wc en een douche!!! Ik dacht dat ik redelijk gebruind was, maar na die douche was de douche wat gekleurder en ik toch echt wat tintjes lichter. Mijn haar heb ik wel 4 keer met conditioner moeten wassen en ik had gewoon nog wat haar left op mijn hoofd after..
En ik had een echt bed, maar dat is wennen. Normaal een heerlijk bed, maar na 2 weken op de harde grond gelegen (nee ik had geen matje alleen een handdoek om op te liggen en ja dat went en ja dat slaapt heerlijk uiteindelijk) ik kon echt niet slapen. had de neiging om op de grond te gaan liggen.. maar ook hier kan ik ongetwijfeld wel weer aan wennen.
maar heerlijk weer in een huis, was gedaan, alles bijgewerkt, bijgekomen, aangeklooid. en bij super lieve mensen! heerlijk gegeten, vegamite:) en meer nieuwe vreemde maar lekkere dingen.. waarom hebben wij da nie in ned?
vervolgens via gumtree (een site) een shared ride geregeld naar sidney.
en daar gaan mijn avontuur alleen verder. gecouchsurfed daar, de volgende ochtend zouden we vroeg vertrekken.. dat werd half 1 ´s middags. dus maar rustig aan gedaan. halverwege overnacht en de volgende dag weer door. er is letterlijk helemaal niks tussen melbs en sydn. In sydney heb ik gecouchsurfed. ideaal, vooral als je ergens een korte tijd bent. in dit geval zelfs met mijn eigen kamer. in sydney in het park gezeten, wat rond gelopen, s avonds filmavondje en de volgende dag een guhn gevecht. briljant! je hebt nodig: een groep leuke mensen, bikini, with shirt, waterpistool en tons of red wine/guhn. vervolgens rood, vies, plakkerig en stinkend de kroeg in.. ik weet niet wat viezer voelt, 1,5 week geen douche of dit.. vervolgens gedouched bij de onderbuurman omdat de afvoer verstopt was. next morning super vroeg op want ik had mijn volgende shared ride to brisbane. een interessanter uitzicht iig! onderweg in byron bay gestopt, een beroemd leuk plaatsje. verder naar brisbane en naar mijn volgende couchsurf adres. dit is toch wel een heel aparte experience. waarvan ik twijfel of ik dit hier neer moet zetten... maar aangezien ik dit hier al neer zet, kan ik dit jullie niet onthouden.. niet lachen, maar het is een nudist.. een zeer openminded one, zodat ik dat iig niet hoef:) ook hier had ik mijn eigen kamer ipv een couch.
in brisb was toevallig een vriend van de middelbare school, dus daar mee afgesproken, in het hostel superbowl gezien, is daar een big thing met gokken en al, iig gezellige mensen, met z`n alle de stad in en een beetje van brisbane gezien.
vervolgens heeft mijn host me naar het vliegveld gebracht waar ik met heerlijke warme choco in slaap ben gevallen waardoor ik wederom werd omgeroepen voor de vlucht...
en dat was het verhaal van australiê alweer... Ik had het niet gepland en niet verwacht, maar australie is echt geweldig!!! mn melbs. zooo relaxed! Ja het is duur, ja ze hebben rare regeltjes en zijn strikt in sommige rare dingen maar verder, de sfeer is zo goed!

Ik heb dus een super tijd gehad in australie...
Het volgende verslag komt snel, wordt een lange, van nz en us....

contact vind ik nog steeds leuk! ben heel benieuwd of er ook maar IETS is wat ik heb gemist in dat ontzettend bruisende zinderende zonnige nederland....

liefs en dikke kus!


  • 18 Februari 2014 - 11:10

    Paul:

    Eeen reactie is op zn plaats....... cooooooooooooooooolllllllllllllllllllllll ciao bella xxx

  • 18 Februari 2014 - 12:27

    Cathelijne:

    <3 your stories! Wish i was there!!

  • 18 Februari 2014 - 17:30

    Inge:

    Hey mutsje,

    het is weer een super verslag geworden. Net zo chaotisch als jij af en toe ;-) maar leuk om te lezen. Nogmaals, het is maar goed dat je ouwe moeder niet alles weet, rode oortjes, blozende wangen etc. haha.
    Geniet er nog maar lekker van. Time flies.

    dikke kusssssssssssss

  • 18 Februari 2014 - 20:53

    Buuf Van De Pony's:

    Hoi Renske,
    Tjonge jonge, wat een mooie reis ben je aan het maken ! klink ik jaloers ? hahah
    Ergens in de stukken zag ik dat je op Lembongan je duikbrevet hebt gehaald !!! dat is heel mooi proficiat !! Heb je daar onder water nog wat bijzonders gezien ?
    Wij hadden toen daar echt de mazzel, op Mantapoint zoveel manta's te zien, als opgestapelde pannenkoeken, zoveel, maar ook als toetje tijdens de middagduik nog een Mola Mola.
    Verder wil ik je meegeven, mocht je in de buurt van Bangkok komen, vlieg (nu het nog authentiek is), door naar Myanmar. Gaat ook het beste vanuit Bankok, en er is geen reden op te noemen om ergens bang voor te zijn (100% veilig en vrouw respectvol vriendelijk) Yangon, het Inle meer ! Zoals je weet, reis ik erg veel, maar Myanmar was voor mij toch wel de topper. V.w.b. het boeken van een kamer lijkt erg moeilijk, alleen ze doen het niet of heel weinig via internet !!, gewoon bellen, of iemand laten bellen. Probeer het land mee te pakken, is het advies wat ik je mee kan geven. Maar goed, ik weet ook niet hoe flexibel je reisschema is. Groetjes Loes

  • 22 Februari 2014 - 21:56

    Lisette :

    Wat n gaaf verhaal weer!! Jaloersssssss

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Renske

Actief sinds 31 Aug. 2013
Verslag gelezen: 532
Totaal aantal bezoekers 13449

Voorgaande reizen:

01 Oktober 2013 - 31 Maart 2014

Mijn reis

Landen bezocht: