Maleisie, de rest van de eerste anderhalve maand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu Maleisie, de rest van de eerste anderhalve maand - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Renske Hamstra - WaarBenJij.nu

Maleisie, de rest van de eerste anderhalve maand

Blijf op de hoogte en volg Renske

13 November 2013 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoihoi,

Eindelijk weer een update. Op het moment zit ik weer even voor 2 dagen in KL. Vrijdag vlieg ik naar Indonesie en heb ik Maleisie afgesloten.
Maar wat heb ik de afgelopen weken gedaan..

Nadat ik het super heb gehad bij Steve en Mandy, ben ik eerst met de bus naar Cameron Highlands gegaan. Haasten, want ik moest nog van alles doen en heb me in mijn hoofd gehaald juist die ochtend 3 vliegtickets te boeken.. ik verander ook nooit.. maar goed, bus gehaald en op naar mijn Echte Backpackreis... alleen....
De busreis ging prima, behalve dat er een paar Indiers de bus uit zijn geschopt en we 2 keer bijna een ongeluk hebben gehad waarvan 1 raak.. Cameron is een klein dorpje hoog in de heuvels waar het koud is en redelijk veel regent. Een hostel gevonden met leuke mensen (groepje van 7 uiteindelijk), en een badkamer waar je al douchend naar de wc kan, scheelt weer ws papier. Want backpackers jatten geen geld, nee die jatten wc papier.. We hebben een tracking gedaan een heuvel op door de jungle en met gevaar voor eigen leven over rotsen in de regen naar de top met een great view! Helemaal... wit.. we zijn naar de thee plantages geweest en de strawberry farms waar CH beroemd om is. (gefrituurd aardbeien ijs, aardbeiensap, strawberrymuffinpancake en warme aardbeienchocolademelk, ik heb me er wel vermaakt) terug hitchhiken, goede manier van vervoer:)
In de avonden hebben we pictionairy gespeeld onder de paraplu en een avondmarkt bezocht.

Met dit groepje zijn we verder gaan reizen naar Penang/Georgtown. Een eiland beroemd om de streetart en alle moskees, kerken en tempels die kriskras door elkaar staan. We zijn met de fiets een soort speurtocht gaan doen langs alle art en door dorpjes die op palen boven de zee gebouwd zijn. gegeten bij verschillende foodcorners, waarbij op een avond een ladyboy western music optreden achtig iets was. Het mooie in deze stad is dat het altijd overal lady's night is:) We zijn ook naar een nationaal park aan de andere kant van Penang geweest en hebben een tracking gedaan naar monkey beach waarbij we zijn aangevallen door apen, 2 uur voor de regen hebben geschuild en vooral niet om ons heen wilden kijken omdat je halverwege er achter komt waar in de middle of nowhere op slippers je loopt en wat voor een dieren daar overal leven, maar het was een mooie tocht.
In dit hostel trouwens, ik was zo blij als een kind, hadden ze gewoon een ECHTE handdoek en een WARME douche!!!:D

Vervolgens zijn we naar Langkawi gereisd met de ferry, een strand eiland boven Penang. Tijdens de zoektocht naar een hostel heb ik nog midden in de wildernis tussen de katten en muggen geopereerd. Een spijker uit de voet van Caro gehaald met bijna steriel en compleet instrumentarium:) Op langkawi hebben we heerlijk op het strand gelegen. Maar we hebben ook een scooter gehuurd (zo'n aftanse die hier al lang is afgekeurd maar daar gewoon dik 80 gaat) en zijn het hele eiland rond gereden, langs watervallen, black (witte) beaches en wilde dorpjes. Je went vrij snel aan het links rijden, het gaat maar af en toe fout:) je komt echt overal te pas en te onpas wilde apen of koeien of etensstalletjes of barretjes tegen.
Een van de meiden was jarig en dat hebben we goed gevierd op het strand met mierzoete taart (zelfs voor mij!) drankjes, sheisa en het spelletje Ninja. Als je bekijks wil moet je dat gaan spelen. Een soort 1 bewegings- met heel raar geluid makend tikkertje.. (duidelijk?)
Verder zijn we nog met een boot langs verschillende eilandjes geweest, een met een meer in het midden, een waarbij we veel adelaars konden zien en vervolgens nog een met.. een strand..
Na dit eiland ging iedereen een andere kant op. Ik ben nog een paar dagen gebleven omdat ik vervolgens weer terug moest naar penang omdat ik een vlucht had geboekt vanaf daar.
Dus nog een strand dagje, scooter dagje, wandel dagje en in een soort ocean geweest (als je via de uitgang gaat is dat gratis:) ) Langkawi is wel een apart eiland. mensen zijn er TE relaxed, doen helemaal niks.. veel mensen blijven er schijnbaar weken/maanden tot jaren langer hangen dan ze van plan waren. dat gevoel had ik nou niet echt dus ben weer terug naar Penang gegaan. Op beide eilanden is het eten wel echt super. Langkawi veel India's (naan en roti en soort pannekoeken) en Penang echt van alles.. het leukst zijn de straat tentjes waar je voor weinig het echte localfood kan proberen.

Eenmaal weer in Penang, na een heerlijke boottocht gezellig in het zonnetje, had ik een heel hostel voor mij alleen! (ik heb dus alle bedden uitgeprobeerd 's nachts! met/zonder stopcontact, met/zonder bereik van de fan en met/zonder bedbugs) maar gelukkig wist ik de weg naar de drukke straat en daar kwam ik wat mensen tegen die ik herkende om samen mee te eten. De volgende dag met een van hen naar Penang hill. Je gaat heel stijl met een treintje omhoog en wij besloten om die 5 km heeel stijl weer naar beneden terug te lopen, met gevaar voor eigen leven (apen). Nog een botanic garden zonder bloemen met apen gezien. De volgende dag lopend nog een keer langs alle art en shoppingmalls. weer genoten van de lady's nighs there. De avond ervoor, door de rare chinese raggae eigenaar, in contact gekomen met 2 USA-ers die in een hotel bij het vliegveld verbleven, ideaal:) dus met hen op het terras blijven zitten en zij hebben mij die nacht veilig naar het vliegveld gebracht:)

Vanuit daar ben ik naar Kota Kinabalu gevlogen waar welgeteld 1 reiziger, een nederlander ook mee vloog. En meer dan 1 heb je niet nodig om niet alleen te zijn, dus samen de mount KK geregeld. Verder is KK niet zo'n interessante stad, het heeft wel een leuke vismarkt waar je echt tussen de locals je verse visje kan laten klaar maken:) heerlijk! (stinken!!) De volgende dag, na het shoppen, naar een hostel onder aan de berg gegaan in een busje met een zweed, zo'n busje heeft geen vertrek tijd maar gaat pas als het vol zit, met een leuke uitdaging, (soms ben ik jaloers op mannen!) in een klein scheef wc huisje, rare acrobatische bewegingen moeten maken om boven een lage scheve door een emmer versperde wc te hangen.. echt een succes..
's avonds met z'n 3 wat gaan eten een eindje verderop, waar we kwamen na een spooktocht.. heel verrassend weer rijst met vegatables gegeten (en warme chocolademelk), dat eet ik meestal.
De Mount KK is een berg van meer dan 4 km hoog die we hebben beklommen. Super! eerste dag mooi weer, helaas die nacht, toen we naar de top gingen was het zooo koud en nat!! Ik dacht dat ik nooit meer warm zou worden, aangezien er ijswater uit de douches beneden kwam. Maar na een klim(!?) van 6 km terug naar beneden word je wel weer warm. Maar we hebben 'm gered in een zeer goede tijd als we de mensen daar mogen geloven:D

Onderaan de berg had ik afgesproken om verder te reizen met iemand, en er sloot nog iemand aan dus met z'n 3 naar sepilok gegaan. Daar was alleen niet zoveel te beleven, een orang utang centrum waar ik 2 orang utangs heb gezien die gevoerd werden en een soort jungle wandeling die je kon maken. Maar aangezien we last hadden van de regentijd en het staartje van de tyfoon werden we halverwege verrast door regen, die erger was dan alle douches die ik die maand had gehad. dankje mam voor de regenjas..
Hierna maar besloten om naar Semporna (een onwijs vieze stad) te gaan naar het eilandje Mabul. Een duik eiland waar de zon heerlijk scheen. even uitrusten van de berg en lekker relaxen. maar wat een 3e wereld idee krijg je daar. De zee is zo onwijs helder en blauw en je ziet overal vissen, maar de mensen geven werkelijkwaar niks om hun omgeving. als je over het strand loopt moet je de menselijke uitwerpselen ontwijken. En de ene helft van het afval stooien ze rond en de andere helft verbranden ze overal en nergens. Verder zijn er zoo veel kinderen. ik had een huisje aan de andere kant van het eiland, 5 min lopen, zo groot was het, maar er wonen 2000 mensen waarvan 1200 kinderen ofzo.. heel bijzonder dorpje. ik ben er nog niet helemaal overuit waar ze nou van leven, maar ze doen het.. het is wel weer duidelijk met hoe weinig een mens eigenlijk kan. kinderen zijn vindingrijk genoeg om zichzelf met niks te vermaken, en de ouders zitten rokend voor hun krot. 's nachts tussen 6 en 6 gaan de generatoren aan en is er stroom. 's avonds met een paar naar een barretje op zoek gegaan waar je echt geen alcohol durft te drinken omdat je anders niet meer levend terug komt! wankele smalle stijgers en bruggetjes, een weerwar van deze planken en ineens waren we in het barretje waar welgeteld 3 maleisiers op een matras naar de horizon aan het staren waren. groot feest! maar prachtig.
na een dagje strand ben ik terug gegaan naar kk (10u in de bus en een aardig iemand die me midden in de nacht naar mijn hostel wilde rijden) om daar weer te meeten met iemand waarmee ik had afgesproken. 2 dagen in kk rondgelopen, naar de bios geweest.. De volgende dag uitzwaaien en zelf een bus naar het vliegveld zoeken, je hoort 1000 verschillende verhalen, iedereen wil je helpen maar eigenlijk ook weer niet.. en toen ging er geen bus en toen.. whaa stress.. tot er gelukkig weer 1 iemand mij wilde brengen:D dus na een nachtje doortrekken op het vliegveld ben ik nu weer veilig in KL om even bij te komen, in een normaal huis met een normale douche en wc te zijn. niet op mijn spullen te hoeven letten, mijn was te kunnen doen (!?:D) en vrijdag vlieg ik naar het volgende land, Indonesie. Dus dat ga ik ook maar eens voorbereiden..

Notes:
als backpacker leer je heel snel dat:
-je stinkt,
-je kleren best wat vaker aan kunnen dan 5 keer
-je gewoon door kan slapen ookal wordt je leven opgegeten door de muggen
- het geweldig is hoe je met sommige wildvreemde mensen zo snel een goeie diepgaande band kan krijgen. Je kijkt zoveel verder dan het uiterlijk (maar goed ook want ik heb al een week geen spiegel gezien)
-je onwijs lieve mensen thuis, nog onwijs veel liever en dierbaarder zijn
-reizen echt niet altijd leuk is, wel heel leerzaam. Je komt jezelf zo hard tegen, ik iig. Het is een harde en lange les, maar die blijven vaak het beste hangen toch!? het is de mindset. Les 1 is geleerd, Ik hou van Holland. nee, je waardeert het leven dat je daar hebt zoveel meer. en les 2 moet ik rap gaan leren: loslaten en genieten. (ben toch niet zo'n hele snelle leerling) maar ook dat komt goed:)
-mensen harder kunnen snurken dan de mensen die voor een snurkscopietje bij de KNO komen
-als je op je knieen gaat zitten, ellebogen tegen je knieen aan en handen plat voor je op de grond, een pakje sigaretten tegen je middelvingers aan zet, vervolgens je handen op je rug houdt, vrouwen dit pakje wel met hun neus om kunnen duwen en mannen niet.. (maak even een foto als je dit probeert, en note voor de mannen, doe dit niet op het zand, want dat wordt zandhappen!)
-de NS en arriva echt zo erg nog niet zijn. Sorrie, ik weet dat niemand dat gelooft, dacht zelf ook nooit dat ik dit nou eens zou zeggen maar echt.. lang leve het openbaar vervoer in Nederland.
- en ik heb al 3 nieuwe namen.. Rachel, Monica en Soraja.. mam, bedankt, onuitspreekbaar mijn naam voor een buitenlander..
-je iedereen overal tegenkomt. was 2 uur met iemand aan het praten, geeft hij me zijn kaartje, kom ik er achter dat ik al eerder in een kroeg in een andere stad een schriftelijke conversatie op zo'n kaartje had met dezelfde persoon.. heel apart..

Hopelijk volgende keer een wat snellere update, dan moet ik het gaan uitproberen in internet cafe's zoals een echte backpacker betaamt. Er komen weer wat foto's bij...
Liefs en dikke knuffel van mij!!

• 13 November 2013 - 11:28

Lisette :

Hey rens, wat een verhaal weer! Echt leuk om te lezen en wat een belevenissen! En zo te lezen al heel veel geleerd! ;)
    We Appen weer! Kus

• 13 November 2013 - 11:28

Sebastiaan:

Super verhaal Renske aka Rachel, Monica, Soraja ;). Klinkt allemaal super, ik krijg alweer helemaal last van het reisvirus dat begint te kriebelen! Geniet ervan :).

• 13 November 2013 - 11:47

Tamara:

Geweldig, zoals je alles beschrijft, echt iets voor jou...heel veel plezier nog!!!!
    knuffel!

• 13 November 2013 - 12:02

Inge:

Hey meisje,
    maar goed dat ik niet alles weet en jij niet alles vertelt!! Maar het is wel weer een superverhaal geworden.

Doe voorzichtig daar in Indonisië, op zoek naar de roots. Spreken elkaar snel.

dikke kusssssssssss
    Mama

• 13 November 2013 - 12:25

Joyce:

Ha lieve Renske, inderdaad, wat een verhaal! Heel leuk om te lezen! Ik vind het echt geweldig dat je dit allemaal aangaat. Zal niet altijd makkelijk zijn en ik hoop maar dat je een beschermengel bij je hebt! Ik denk niet dat je opa dit soort verhalen moet lezen …. Dikke kus en 'take care', Joyce

• 13 November 2013 - 12:35

Marja:

He stoer wijf, goed bezig, en nu genieten!

• 13 November 2013 - 14:46

Inge:

Hey meis, wat een gave foto's. Vooral die van Jacky Chan en Bruce Lee. haha. Foutje in m'n vorige tekst. Indonesië.
    Spreek je zo!!

• 13 November 2013 - 15:34

Annet:

Hey Lief kind,
    Wat een super leuk verhaal weer...lijkt wel een boek ala Rens ;) zie sommige dingen voor me. Ga lekker genieten in indonesië, ben SUPER trots op je dat je dit allemaal maar doet.
    Dikke knuffel weer voor nu.......hoop je gauw te skypen.
    Kussssssssss mams 2

• 13 November 2013 - 19:05

Ans Martens:

Halo Renske,

Erg leuk die verhalen ik geniet ervan,en zie sommige dingen wel voor me je bent donker van haar maar af en toe denk ik BLOND.Meid geniet ervan groetjes Ans

• 14 November 2013 - 10:51

Frits Van Dijk:

Stoer wijf. Je bent een bikkel. Geniet ervan. Les 1 gehad, op naar les 2..loslaten. Succes and have fun

• 20 November 2013 - 16:17

Charissa:

HAHA fantastisch allemaal.....op monkey beach was ik ook, erg mooi...en grappig met die apen ja..dacht ook echt dat ze me zouden aanvallen:-)) Gelukkig hadden wij toen wel lekker weer, maar we konden alleen 1 voor 1 gaan zwemmen, dat er altijd 1 bij de bagage bleef, want anders had een aap al snel jou jurkje aan:-)))

Dat met dat pakje sigaretten op de grond heb ik ook gedaan, en gelukt:-) Foto heb ik:-))) En idd. de vrouwen kunnen dat beter.....haha

Geniet ervan schat!!! kus

• 07 Januari 2014 - 12:18

Hennie Jongman:

Hoi Renske.

Samen met opa jou site bekeken, en het hele verhaal van jou voor gelezen.
    Super wat weer een verhaal en wat heb je weer veel mee gemaakt.
    Wij hebben er wel enig idee van wat je allemaal mee hebt gemaakt.
    Foto's ook even bekeken.
    Groetjes van je opa Joop.
    En van Luut en Hennie en nog een gezellig reis verder.
    Opa wil graag wat foto's en verhalen van Purworedjo zien en er verhalen over horen, hij is zeer benieuwd.

Groetjes ons